Landelijke Herdenking

Landelijke herdenking 15 augustus 1945

U bent van harte welkom op donderdag 15 augustus aanstaande in Museum Sophiahof om de Japanse capitulatie in 1945 te herdenken. Deze bijeenkomst is speciaal bedoeld voor ouderen die in kleine kring stil willen staan bij deze ingrijpende gebeurtenis.

Speciaal voor de ouderen die in een kleine kring 15 augustus 1945 willen herdenken, organiseren wij in samenwerking met Stichting Pelita deze bijeenkomst.

Met onze vaste columnist, historicus Ron Habiboe als speciale gastspreker. In zijn lezing ‘Wie herdenken we?’ vertelt hij de verhalen van getroffenen van de Japanse bezetting, die tot op heden maar mondjesmaat worden gehoord. Er is minder aandacht voor de persoonlijke verhalen van slachtoffers uit de niet-Europese bevolkingsgroepen, die destijds de kant van Nederland kozen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze verhalen van onder meer Molukkers, Menadonezen, Chinezen en Papoea´s een plek innemen in onze herdenkingscultuur?

Na de lezing kunt u een Indische maaltijd gebruiken. Vervolgens kijken we gezamenlijk naar de nationale herdenking bij het Indisch Monument in Den Haag, die op televisie wordt uitgezonden. Daarna kunt u bloemen leggen bij de maquette van het Indisch Monument op het terrein van Museum Sophiahof.

Programma:

Ontvangst 17.00 uur Lezing en gesprek 17.15 uur
Gezamenlijke maaltijd 18.00 uur
Landelijke herdenking op televisie 18.45 uur

Praktische informatie
De bijeenkomst is speciaal bedoeld voor ouderen die 15 augustus in kleine kring willen herdenken. Voor uw persoonlijke ondersteuning kunt u één begeleider meenemen.

De kosten voor de Indische maaltijd bedragen € 12,50 inclusief twee drankjes. Tickets kunt u >hier< bestellen.

Museum Sophiahof, Sophialaan 10, 2514 JR Den Haag.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met ons via: 070-200 5060.